mandag den 21. september 2015


Pædagogiske overvejelser. 


Brugere/borger: Brugergruppen jeg har valgt at arbejde med er børn i alderen 4-6 år, da jeg mener det er dem der vil få mest gavn af at holde fisk, derunder også slørhaler. Jeg vil dog også mene at handicappede eller psykisk syge vil have stor gavn af fisk, da de kan have en beroligende effekt på dem.

Jeg er sikker på at børnene vil finde stor glæde i at være med til at holde fisk, da de kan tage stor del i pasningen af dyret, da det ikke er så krævende. De kan være med til indretningen af akvariet, at fodre dem, og rengøringen. På den måde lærer børnene at tage ansvar, og dette vil blandt andet også være med til at skabe større engagement hos børnene, da det oplever netop at skulle tage ansvar for noget andet end dem selv.


Pædagogisk forløb:
Et pædagogisk forløb man kunne lave, hvor fiskene kunne indgå, kunne f.eks. være dialogisk læsning.
Her kunne man starte med at læse en historie, som handlede om fisk. Hvorefter man kunne snakke med børnene om at der findes forskellige slags fisk, hvordan de lever, hvad de spiser osv. Som relaterende aktivitet kunne man anskaffe sig nogle fisk, så børnene fik lov til at opleve dem helt tæt på, og på den måde observere dem. Derudover kunne man også tage ud at fange fisk, og prøve at tilberede dem bagefter.



Pædagogens rolle:
Pædagogens rolle i mit dyrehold er at anskaffe fiskene, og snakke med børnene om pasningen af dem. Derudover er det også pædagogens rolle at have det overordenede ansvar for at give dyrene de bedste leve vilkår, altså at de får mad, og at vandet bliver skiftes. Som jeg skrev vil det dog også være her børnene spiller en stor rolle, det er dig ikke dem der har det fulde ansvar for at dyrene trives.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar